PlayOJO slutar med reklam under bästa sändningstid

Under den senaste tiden har det debatterats en hel del om spelreklam, hur ofta det sänds på tv, hur det kan påverka spelberoende och framförallt om hur de påverkar alla yngre tittare. En av de största tv-reklamköparna i branschen är nätcasinot PlayOJO som i en pressrelease, meddelade att de skulle sluta sända reklam mellan klockan 16.00-21.00 för att försöka minska risken att påverka alla yngre tittare. Det är en frivillig begränsning som de tror ska vara hjälpsam till att förhindra den största delen av yngre personer till att bli påverkade av online casinon.

Sedan spellagen gick i kraft och nya krav ställdes för spelbolagen i Sverige måste bolagen uppfylla ett antal krav för att vara verksamma på marknaden. Ett av kraven beskriver att endast licensierade spelbolag får verka på spelmarknaden. Spelbolagens reklamer får dessutom inte vända sig till minderåriga personer, vilket gällde även tidigare. Dock har det sedan början av 2019 blivit strängare krav på alla spelreklamer som visas, både på TV och Internet.

De flesta företag har efter detta, blivit ännu mer noggranna med att skapa reklamer som inte riktar sig till personer under 18 år. Trots att de följt de nya kraven har playOJOs casino som ägs av SkrillOnNet, valt att gå ett steg längre efter den långa debatten. Genom att ta bort all reklam mellan klockan 16.00 fram till 21.00 på kvällen, då tv-tittandet sägs vara som störst bland yngre personer, hoppas företaget att det ska hjälpa till att förhindra yngre personers påverkan.

-”Som ett ansvarsfullt spelbolag vill vi utöva måttfullhet i vår marknadsföring, särskilt i sammanhang då minderåriga exponeras för spelreklam på tv. Vi arbetar med tv-kanalerna för att genomföra den här frivilliga begränsningen så snart som möjligt,”säger Costas Alexandrou, VD för SkillOnNet Ltd.

Företaget uppmanar dessutom branschens alla kollegor att följa i deras fotspår. Förutom att minska allt påverkande hoppas företaget att de kan förekomma eventuella regleringar i framtiden.

”Det här är rätt väg att gå, inte bara för PlayOJO utan för hela branschen,” fortsätter VD:n Costas Alexandrou.